Manažeři často podceňují význam slova „děkuji,“ což je obzvláště relevantní v dnešním pracovním prostředí, ve kterém dochází k častým změnám zaměstnanců a udržení kvalifikovaného personálu je stále náročnější. Co ukazují o ocenění zaměstnanců výzkumy? Proč je důležité zaměstnance náležitě ocenit? Na názor jsme se zeptali i Henriety Martinkové, CEO distribuční společnosti ANNEMARIE BÖRLIND pro ČR a SR.
Propast mezi manažery a zaměstnanci
Výzkumy odhalily výrazné odchylky v tom, jak manažeři a zaměstnanci vnímají svůj vzájemný vztah a také jak vnímají své (ne)docenění. Mnozí manažeři, kteří zapomínají hodnotu slova "děkuji," argumentují tím, že zaměstnance platí za jejich práci, což by mělo být oceněním samo o sobě. Pravdou však je, že když se zaměstnanci opravdu cítí oceněni, jsou loajálnější vůči firmě a jsou ochotni vložit do své práce více úsilí než obvykle.
Manažeři nemají dostatek času ocenit své zaměstnance
Samotné ocenění souvisí i s tím, že manažeři často nemají čas nebo ochotu dostatečně ocenit své zaměstnance: „Chápu, že jde o neustálý boj o čas a rozložení kapacit mezi práci, rodinu a děti. Asi každý pracující šéf toto zná. Mozek jde od pondělí na plné obrátky, chcete toho stihnout hodně a dokončit ještě věci z minulého týdne,“ uvádí Henrieta Martinková. Stres a pracovní zátěž na vysokých pozicích a snaha o nalezení rovnováhy mezi pracovními a osobními povinnostmi může vést k tomu, že na tuto důležitou část řízení firmy se jednoduše zapomene. No paradoxně jednoduché děkuji a ocenění zaměstnanců může výrazně posunout firmu vpřed: „Pokud jsou šéfové či majitelé firem vytíženi, měli by tyto úkoly delegovat na nižší úrovně managementu a dávat svým zaměstnancům pravidelný feedback a náležitě je i ocenit,“ dodává Henrieta.
Proč je důležité říci „děkuji"?
Zajímavým faktem je, že nedostatečné ocenění může představovat významný důvod pro zaměstnance, proč se rozhodnou opustit firmu.
Podle studií téměř polovina respondentů přiznala, že by hledala jinou pracovní příležitost, pokud by necítila, že je jejich práce přiměřeně ohodnocena. To jasně ukazuje, že ocenění není jen záležitostí morální odpovědnosti, ale má také výrazný vliv na výkonnost talentovaných zaměstnanců. Přesto několik nadřízených jednotlivců tuto důležitou součást často přehlíží. Toto zanedbání nemá vliv pouze na celkovou pracovní atmosféru, ale také na výsledky firmy.
Ocenění není jen o slovech – je to investice do budoucnosti firmy a jejích lidí
Dostatečné ocenění vytváří hluboký a loajální vztah mezi manažery a zaměstnanci. Tento vztah může vést ke zvýšené produktivitě, spokojenosti zaměstnanců a pozitivnímu vnímání firmy ze strany zákazníků.
Říci „děkuji“ není jen o slovech, ale o vytváření pozitivního pracovního prostředí, ve kterém se zaměstnanci cítí ocenění a motivovaní. Je to investice do budoucnosti firmy a vztahů mezi jejími členy.
Řekněte děkuji dárkovým boxem
„Naše firma je velmi dynamická, živá a v tak vysokém tempu je pro mě jako jednatelku častokrát náročné zastavit se a uvědomit si, jak klíčové je říci každému zaměstnanci DĚKUJI. Proto jsem přišla s myšlenkou dárkového boxu, který by dokázal potěšit, ocenit a vyvolat emoce i beze mě. A tak vznikl tzv. „GIFT BOX“, dárkový box, který je více než dárek. Vytvořili jsme něco, co by usnadnilo tuto část práce nejen nám majitelům, šéfům, ale i ostatním firmám. Jsou vytvořeny tak, abyste svým zaměstnancům dali najevo, že si jich vážíte a zasáhli jejich emoce,“ dodává Henrieta Martinková.
Tyto balíčky jsou spojením luxusu a ohleduplnosti vůči přírodě a obsahují oblíbené přírodní kosmetické produkty od značky ANNEMARIE BÖRLIND, která klade důraz na respektování přírody a lidí.
Můžete ocenit své kolegy například před Vánocemi, nebo při jiných důležitých příležitostech, jako jsou uzavření kontraktů či úspěšné dokončení projektů. Tímto způsobem můžete dát svým zaměstnancům a obchodním partnerům najevo, že si vážíte jejich práce, i když to neočekávají. Toto gesto má opravdu velkou váhu a pomáhá vytvořit hluboký a věrný vztah, který bude trvat. Radost z takového ocenění se vrátí majitelům, manažerům a manažerkám několikanásobně.